För ett år sen fanns vi inte. Visst, det fanns några få människor hopträngda i en gammal lägenhet på Gamla Brogatan i Stockholm som jobbade sena kvällar med att förbereda en lansering av vad vi hoppades skulle kunna bli nånting. Men ingenting för en publik att titta på.

Den 16 april 2015 var det så äntligen dags att trycka på knappen.



Det är idag exakt ett år sen. Så här skrev jag:

“Det här är den första artikeln vi publicerar på KIT, den första i av vad vi hoppas ska bli en en strid ström av spännande, engagerande och tankeväckande historier om vår tid och vår värld. Vi kommer att prata om frågor om hur vi lever våra liv och vad som händer i världen, från ett nationellt och internationellt perspektiv för en generation läsare som inte längre minns livet innan internet. Vi kommer att göra det genom att djupdyka i några frågor i taget.”

Sedan dess har vi varje dag försökt leva upp till det löftet, att nyfiket försöka skildra den tid och värld vi lever i för en generation läsare som kollar sin telefon över hundra gånger om dagen.

Vi har hamnat i bråk på kultursidorna, på de ljusskygga sidorna, beskyllt för att vara allt från kommunister till brunskjortor. Allt är i sin ordning med andra ord.

Det har blivit ganska precis vad vi lovade, en strid ström videoklipp, ljudinspelningar och infografik-jobb. Vi har hunnit intervjua ministrar, rapportera på plats från bland annat Indien, Kina, Honduras, Portugal, Paris ochLesbos. Vi har testat att leva på såväl ​sopor som soylent och låtit en schaman driva ut allt det mörka inom oss (det gjorde ont). Vi har tramsat, undersökt, ätit gott ochavslöjat.

Vi har försökt att utveckla det journalistiska berättandet. Journalistik har i sin grundform förändrats rätt lite över åren och vi tror att det finns sätt att berätta om även svåra eller osexiga frågor på ett sätt som gör det tillgängligt för en modern generation mediekonsumenter.

Vi har även vinnlagt oss om att låta många olika typer av röster och erfarenhetersynas och höras i KIT. Det är viktigt för oss, både för att kunna skildra världen som den ser ut, men också för att vi har en möjlighet att lyfta fram erfarenheter som sällan ryms i den vanliga nyhetsrapporteringen.

När vi startade upplevde vi att det saknades en produkt med kvalitativ journalistik främst för alla mellan 20–45 år. En produkt som skulle kunna göra era flöden lite mer intressanta och roliga. En produkt som förstår att det är många som redan rapporterar vad som har hänt och istället försöker sätta in händelserna som formar vår tid i ett sammanhang och perspektiv. Som är partipolitiskt obundna men inte blinda för medmänsklighet och goda värden. Vi uttrycker det som oberoende anständiga.

IMG_4510

Räckvidd på Facebook — september 2015 till mars 2016.

Gensvaret har varit enormt. Ni är nu över 120 000 personer som följer oss i någon av våra sociala kanaler. För oss är det ett kvitto på att vi var rätt ute, det har saknats en journalistik utan betalväggar för alla oss som är nyfikna på vår tid och världen omkring oss. Som vill vara uppdaterade och hitta sätt att leva livet lite smartare, snyggare och godare.

Under året som har gått har vi blivit en av de större svenska publicisterna i sociala medier och vunnit pris som Årets Digitala Tidskrift på Tidskriftsgalan, Årets Magasinssajt i Internetworld Topp 100 och som Årets Idé i tävlingen Årets Dagstidning — vi har också nominerats som “Media Service of the Year” påMobilgalan och som Årets Förnyare i MEG Awards.

Vi har gått från tre till 35 anställda och haft möjligheten att handplocka några av de bästa journalisterna, från platser som TT, DN, SvD, Aftonbladet, Popular Science, IDG, Aller och Bonnier Tidskrifter, till en redaktion som idag är en av Sveriges vassaste nätredaktioner.

Efter att ha arbetat med KIT i ett år har fyra fundamentala förändringar som påverkar hela mediemarknaden växt fram. Förändringar som vi och alla som jobbar med digital journalistik i sociala behöver förhålla sig till på ett eller annat sätt.

  • Innehåll vinner över förpackning. I en socialt distribuerad värld, där vi möter våra läsare på plattformar som sätter ut innehåll med hjälp av algoritmer, är innehåll mer centralt än nånsin tidigare. Det går inte att förpacka ihop innehåll för att göra det mer spännande, tänk en nyhetssändning på TV där inslagen kan vara ordentligt olika intressanta. Du kan stå ut med en Aktuellt-sändning även om inte varje enskilt inslag är intressant. I en social miljö bryts varje motsvarande inslag ut och överbyggnaden Aktuellt försvinner. Det ställer krav på att varje enskilt jobb är spännande och intressant. Och det, tror jag, kommer att driva journalistiken i en kvalitetsriktning. Det betyder också att…
  • Maktbalans mellan varumärke och innehåll förskjuts. Som konsumenter i sociala medier är vi inte vidare varumärkestrogna. En fängslande rubrik och en stark bild väger tyngre än vilket varumärke som är avsändare. Om det inte är ett varumärke som är starkt negativt laddat. I en sån miljö blir det avsändande varumärket något mindre viktigt. Eller bär i alla fall inga stora fördelar. Du kommer kanske inte att bli läst bara för att du blir publicerad på, säg, DN.se. I papperstidningen DN hade din text blivit läst även om redaktören placerade den på sidan 32. Men då varumärkets betydelse minskar ökar åter igen kraven på varje enskild innehållsdel som publiceras.
  • Den traditionella mixen och målgruppsdefinitionen är död. I journalistiken har det varit rätt vanligt att jobba mot en tänkt persona. Det är helt enkelt en typläsare som man klär på med egenskaper och sedan försöker tillfredställa de tänka behoven man på redaktionen tror personan har. Det kan vara en Nisse i Hökarängen (SVT) eller en Nöjes-Natalie (AB). Den här typen av personabeskrivningar blir alltid lite för trubbiga och beskriver ofta dåligt hur riktiga människor fungerar. Att vara intresserad av mineralpolitik, basket och stadsodling samtidigt är inte en helt orimlig tanke. Men förr hade det varit en helt omöjlig medieprodukt. Nu når vi läsare, inte i en helhet utan artikel för artikel, algoritmiskt utsatt mot den verkliga människans riktiga intressen. Det är ingen läsare som möts av allt vi gör utan det innehåll som passar dina intressen når dig. Det var det vi syftade på när vi valde namnet KIT, du får själv plocka ihop det du behöver och är intresserad av från oss. Skapa ditt egna kit. Det ger en redaktionell möjlighet att skapa en produkt som fångar riktiga människors riktiga intressen.
  • Mobiltelefonen och sociala medier är sättet den här generationen konsumerar nyheter på. Det har pratats länge om mobile first och idag är det en sanning. Över 70 procent av våra läsare konsumerar oss på mobilen. Och i stort sett alla läsare hittar oss via sociala medier. Idag når vi över 600 000 läsare varje dag och har 2 miljoner startade videoströmmar varje vecka. Vi har lyckats fånga in precis den läsaren vi föreställde oss och har idag en majoritet av läsare mellan 20–45 år.

IMG_4511

Vi startade helt utan läsare för ett år sen. En del har hängt med hela vägen från starten (ni vet vilka ni är, tack!) men många har såklart kommit till in längst vägen. Om du är ny eller halvny läsare och vill veta mer finns svar på de flesta frågor här.

Vi har också försökt vara så transparenta vi bara kan och publicerar därför våra etiska riktlinjer som redaktionen jobbar efter så att även du som läsare kan ta del av dem, de finns här.

Under det kommande året tänker vi bredda oss, både i de ämnen vi bevakar och i kanaler som du kan ta del vårt innehåll på. Vi kommer att försöka bli en ännu mer angelägen nyhetskälla och fortsätta förnya den digitala journalistiken i Sverige.

Ser mycket fram emot ett nytt år med KIT. Det här kommer fortsätta vara helt otroligt kul.

/Robert Brännström, chefredaktör